Wednesday 28 September 2011

Sesuatu Untuk Direnungi

Assalamua'alaikum wbt...

How are u, my dear readers? Do u miss me??? Ahaks!!! ~_^ Maaflah, baru sempat utk update blog ku yg 'trchenta' ini.. =) Ok lah, entry kali nie aku tulis khas utk statement yg prnh aku kongsikn kat wall fb  aku dlm smggu yg lps..



‎"Carilah bakal ibu/ayah untuk anak-anakmu, bukan isteri/suami buatmu... Apa yang pernah kita lakukan pada hari ini akan menjadi baja yang merosakkan anak-anak kita nanti... Anak yang soleh akan lahir dari ayah dan ibu yang soleh dan solehah…"

(¯`*•.¸(◕‿◕)..Sungguh beruntung seorang LELAKI memiliki CINTA PERTAMA seorang WANITA..dan sungguh beruntung seorang WANITA memiliki CINTA TERAKHIR seorang LELAKI..(◕‿◕) ღ¸.•´¯)



Hmmm... Rasanya mudah je kan utk korang faham dgn statement kat atas nie?

In my opinion, aku sgt lah brsetuju dgn 1st statement tu. Lihat saja bagaimana ibu dan ayah Imam Al-Ghazali mndidik & mnjaga diri mereka sehingga lahirlah seorang ulama yg faqih sprti Imam Al-Ghazali yg trkenal shgga ke hari ini. Kat cnie aku bukanlah brmaksud utk ajak korang mndidik diri jd baik spya anak2 kita nnti jd org yg trkenal, tp biarlah anak2 kita nnti mnjadi seseorang yg brguna buat agama dan masyarakat. Baik yg kita lakukan arinie, akan baiklah utk anak2 kita nanti. InsyaAllah!

Skrg nie, cuba korang teliti balik makna doa utk ibu bapa yg korang selalu baca selama nie:


Aha! Apa plk kaitannya doa nie dgn prkara yg aku sampaikn kat atas tu ek? Sbnrnya, mksd aku mcm nie... Contohnya, klu kita mnderhaka atau wat sesuatu yg x baik kat mak ayah kita arinie, mcm tu jgk la yg anak2 kita akan buat kat kita nnti. Malah mungkin lbh dahsyat lg. So, mmg sgt sesuai la dgn ayt nie, apa yang pernah kita lakukan pada hari ini akan menjadi baja yang merosakkan anak-anak kita nanti... kan???

Next, let's move to the 2nd statement plk. Errr...sbnrnya aku xde apa nak komen pun utk 2nd statement tu. Saja2 nak wat gempak sbnrnya. Bkn apa, sebagai penutup entry kali nie je.. Hahaha.. ^^ Ok lah, jmp kat entry seterusnye ea.. =)

6 comments:

si penglipur lara said...

knp mesti cinta pertama dr prmpn dan cinta terakhir dr lelaki?kalu dua2 cinta pertama ??

iShasha Aishah said...

alhamdulillah klu kedua2nya adlh cinta pertama.. tp apa yg lbh pntg, cinta pertama atau cinta trakhir, biarlah cinta itu adlh cinta yg dsandarkn hanya pd Allah S.W.T. ~ cinta yg berkat, insyaAllah!

si penglipur lara said...

dan cinta pertama haruslah cinta kepada Pencipta alam dan rasulNya,kan...hehe..thanx shasha aishah..:)..^_______^

iShasha Aishah said...

yup! totally correct n agree! ^^
thanks to u too, sabihatul shahira =)

azimatpadu said...

lama dah merenung ni, sahabat ;)

iShasha Aishah said...

renung, renung dan renungkanlah lagi.. :)

Post a Comment


Usagi Sailor Moon - Pen Handwriting