Tuesday 20 December 2011

Aku & SPR UUM

Assalamu'alaikum!

Bertemu lg kita dlm rancangan 'Ape Citerrr?'... Hahaha! Apbla aku sdg brdepan dgn mood yg bipolar. Tu pasal la jd cmnie. Abaikn jelah ea ketidak-betulan ku ini ye kwn2.. ~__^


Ok, sbnrnya kali nie aku nak cerita suka duka aku sepanjang dah 3 semester aku turut serta dlm Sekretariat Pencegahan Rasuah Universiti Utara Malaysia, SPR UUM. Aku mulakan langkah pertama dlm sekretariat nie masa aku sem 3. Tu pun cik Ima Althafunnisa' yg beria2 ajak aku daftar masuk dlm sekretariat nie masa Hari Organisasi Pelajar (HOPE Day) UUM tahun 2010.

Bermulalah perjalanan aku sbgi ahli SPR UUM. First event yg aku join ialah program buka puasa - Ihya Ramadhan SPR UUM. Dlm program nie aku jd ajk aktiviti dan merangkap ajk protokol. Pulak??? Mcm mna blh jd lagu tu??? Hah, xyah citer la.. Pnjg sgt! Hahaha... ;P

gotong-royong memasak juadah berbuka

Selesai dgn program buka puasa, aku di'tarik' plk utk join Kempen Gegar Rasuah Sempena Pesta Konvokesyen UUM kali ke-23. Musim tengkujuh plk waktu tu. Baru 2 hari buka booth, dah trpaksa kna tutup sbb banjir. Huhuhu... Tapi, seronok msa jga booth. Dpt kongsi2 pendapat dgn pegawai2 dari PTPTN yg buka booth sbumbung dgn kami. Dan ada seorang pakcik nie (pgwai dari booth sblh kami.. tp aku x igt booth apa tu.. -_-) 'interview' aku msa aku kna jga mlm 1st day tu. Lama jgk kami brdua + seorg member aku + seorg pgwai pakcik tu = 4 org, berborak dan brbincang pasal rasuah. Byk jgk idea yg djana dan trjana waktu tu :)

1st day - Kempen Gegar Rasuah

Lps aku join dua program tu, tiba-tiba aku dpt tau yg aku tercalon sbgi MT utk sesi akn dtg. Errkkk... Mcm mimpi laa plk #__# Maka, pd tanggal 29 Januari 2011, rasmilah aku sbgi setiausaha SPR UUM utk tahun 2011. Perasaan wktu tu, cuak babe! Mna xnye, ada 2 org yg trcalon utk mgisi jwtn tu - yg menang akan jd setiausaha, yg kalah akan jd timbalan. So, moral of the story, menang ke kalah, aku tetap akan kna pegang jwtn. Ada amanah yg perlu dipikul dan dlaksanakn. Berat tu!


Tapi, aku terima. Belajar erti tanggungjawab... Dan, prkra prtma kami MT baru kna buat ialah attend dinner dgn Dato' NC UUM. Hah, amek kau! ;P


Ok! Program pertama kami ialah Rasuah, Islam & Mahasiswa. Terus terang, aku x pi program nie sbb aku ada hal lain wktu tu. Minta maaf ye kpd barisan pelaksana program trutama kpd pengarah program dan juga lain2 yg trlibat dlm program nie. Bkn x support, cuma mmg ada hal lain yg x dpt dielakkan.

barisan jawatankuasa pelaksana - Program Rasuah, Islam & Mahasiswa

Sempena dgn kemasukan adik2 baru kat UUM nie, kami telah mmbuka kaunter selama 3 hari spnjg HOPE Day UUM 2011 utk merekrut ahli2 baru. Ramai jgk ahli2 baru yg brjya direkrut ke dlm SPR UUM pd HOPE Day kali nie ^__^

2nd day - HOPE Day UUM 2011

Seterusnya, program Jalinan Ukhuwah SPR UUM adlh program ke-2 yg dijalankan utk tujuan brkenal2an dgn ahli2 baru dan mngeratkn lagi ukhuwah sesama ahli. Program yg nie pun aku x dpt pi pd hari kejadian sbb aku ada exam prtengahn semester pagi dan malam tu. Huhuhu :/

AJK & peserta Program Jalinan Ukhuwah SPR UUM

Pengalaman plg menarik dan indah bg aku dlm SPR UUM nie adlh bila aku dpt peluang ke UKM utk Konvensyen SPR IPT 2/2011. Sungguh! Byk ilmu dan pengalaman yg aku dpt spnjg 4 hari konvensyen tu. Gembira dpt kenal rakan2 sekretariat dari universiti lain. Satu pengalaman yg x semua org brpeluang utk merasainye :D

@ DECTAR, UKM

Sampai sekarang, semangat aku utk brcerita pasal konvensyen belum turun2 lg. Pantang, jgn dsebut tentang konvensyen tu! Sure aku akn jadi excited gilerrr lah! ~__^

4th day - @ Panggung Seni, UKM

STOP! Sampai situ jelah citer pasal konvensyen. Kang x sudah2 plk. Korang pun mesti bosan asyik dgr aku citer prkra yg sma je kan? Hmmm... Ok lah, program trakhir sbgi penutup takwim 2011 kami ialah Mesyuarat Agung Tahunan SPR UUM. Pada tanggal 19 Disember 2011 (lbh kurg pukul 9.20 mlm), maka dgn rasmilah aku sebagai mantan setiausaha SPR UUM. Tamat kontrak sudah! Hehehe ;D

Di kesempatan nie aku nak ucapkan terima kasih sgt2 buat Ketua Sekretariat aku, MT n Exco2 yg lain, yg byk tlg aku utk pastikan kerja2 aku x trgendala kat tgh jalan. Aku jgk nak minta maaf ats salah silap aku spnjg kita bkrjsma di bwh satu organisasi nie. Maafkan aku ye =)

Buat barisan kepimpinan SPR UUM yg baru, teruskan usaha korang dlm mnjalankn tugas sbgi duta kecil kpd SPRM ye. Klu ada apa2 mslh, blh rujuk kpd kami. InsyaAllah, klu kami blh tlg, kami akan tlg. Sokongan kami tetap padu utk korang!

Lastly, bersama lakukan perubahan, perangi rasuah!



0 comments:

Post a Comment


Usagi Sailor Moon - Pen Handwriting