Monday 19 December 2011

Rantaian Kehidupan

Assalamu'alaikum...

Apa khabar, semua? Semoga sihat2 selalu...

Maaf ye klu mood entry kali nie agak emosi ckit. Aku rasa marah sgt2 mlm td. Geram pun ye jgk. Tapi, x dapat nak luahkn, x dapat nak lepaskn. Last2 aku yg nangis sndri. Astagfirullahal'adzim... MARAH tu senjata syaitan! Pastinye syaitan gembira, ketawa riang bila aku marah mlm td. Kan??? Tlg kawal amarahmu lps nie AISHAH!


Aku bukan sgja nak marah2 kat org. Cuma tahap kesabaran aku dah ada kat ujung tanduk malam td. Aku nak senangkn ko, ko tlg la jgn susahkn aku. Aku tau ko busy, tp bukan ko sorg yg busy. Klu org lain blh sempat nk buat, knp ko x blh? Aku blh sabar selama mna aku blh sabar je. Tu pun dah byk kali aku bg peluang kat ko and diri aku sndri. Aku pujuk diri sndri utk beri lg kesempatan buat ko. Tapi??? Malas nk cakap...

Sahabat, ko mesti selalu dgr kan yg hidup kita nie umpama roda? Perumpamaan tu selalu dikaitkan dgn susah senang kita dlm mghadapi cabaran hidup kat dunia nie. Dan kita jgk mesti igt yg antara kita akan saling memerlukan antra satu sma lain. Cthnye, seorang peniaga x akan berjaya dlm perniagaannya tanpa ada pembeli yg akn beli barangan atau perkhidmatan yg dtawarkn. Korang bayangkn klu xde binatang atau tumbuhan2an kat muka bumi nie? Agak2 mudah ke nnti utk korang nk teruskn kelangsungan hidup dgn sejahtera dan 'mewah' mcm skrg nie? Nmpk kan, betapa dlm hidup nie kita saling memerlukan. Bukan sja kita sesama manusia, tapi kita dan alam sekeliling kita.

Ingat lg 3 perkara yg perlu djaga???
1-Jaga hubungan dgn ALLAH SWT
2-Jaga hubungan sesama manusia
3-Jaga hubungan dgn alam sekeliling

Hah, igt x 3 perkara nie??? Aku ckp kat cnie bukan sbb aku nie dah bagus sgt. Mgkn ada lg lompang2 yg perlu aku kambus blk. Tp, nie utk peringatan kita bersama. Ko x nak org susahkn ko, jd ko janganlah susahkn org. Susah ke?


Kat cnie aku nak minta maaf pada semua kalau2 aku pernah mnyusahkn korang atau apa sja la yg wat korang rse mnyesal kenal dgn aku. MAAF sgt2. Aku cuba lakukan yg terbaik utk kita. Tp kalau jalan yg aku pilih tu salah, aku mohon korang betulkan dgn cara berhikmah. Aku sayang korang. Korang kan saudara aku. Lg skli, aku minta maaf ye.

0 comments:

Post a Comment


Usagi Sailor Moon - Pen Handwriting