Tuesday 9 July 2013

9 Julai - Hari Pertama Berpraktikal

Bismillahirrahmannirrahim.
Assalamu'alaikum wbt :)

Seperti yang telah aku janjikan dalam entry sebelum nie, entry kali nie aku nak kongsikan sikit pengalaman aku berpraktikal kat Persatuan Remisier tahun lepas.

9 Julai 2012 - Hari pertama aku berpraktikal. Beberapa hari sebelumnya, penyelia tempat kerja dah ada call beritahu yang aku boleh datang lapor diri pukul 11 pagi. Dia saja bagi masa lewat sikit sebab faham je kot2 ada yang sesat tak jumpa jalan ke kan. Hihihi ^_^

Aku pulak, punyalah dedikasinya, pukul 9 lebih dah sampai office 8) Hah, apsal aku sampai awal sangat tu? Aku follow nasihat akak aku yang suruh pi awal. Sebab hasil pengalaman kami berdua yang dah pi survey beberapa hari sebelumnya, sangatlah lama tunggu bas kat KLCC tu untuk pi Jalan Tun Razak. Berdiri, duduk, berdiri lagi, duduk lagi, dan berdiri lagi. Penat tunggu! xP Walaupun aku sampai awal, aku tak terus pi lapor diri pun. Aku duduk tenangkan diri dulu kat kafe. Nervous! :ice Lagipun, dah kata lapor diri pukul 11 kan, pukul 11 lah baru aku pi lapor diri 8| Hehehe :D

Pukul 11 pagi aku masuk lapor diri. Masa tu tinggal seorang je lagi yang belum sampai untuk lapor diri. Actually, student UUM yang bakal berpraktikal kat situ ada 4 orang termasuk aku. Tapi dalam 4 orang tu, aku seorang je perempuan. Tak best betul! :|| Then, disebabkan aku praktikal kat Persatuan, office pun just satu bilik kecik yang boleh muat 4 meja kerja, so lepas taklimat ringkas, kitorang pun diagih2kan ikut ahli yang ada. Lepas tu kitorang semua gerak pi kafe untuk lunch ramai2.

Lepas lunch kitorang berempat 'melepak' tengok market sementara tunggu penyelia masing2 bawak balik office masing2. Lepas 'melepak' tu, barulah aku dihantar ke office penyelia aku (dihantar - sebab penyelia aku tak join taklimat pagi tu), dekat sangat dengan KLCC, seberang jalan je ;) Kerja pertama aku kena buat hari tu sebelum dapat balik adalah cop borang2 dan dokumen2 perjanjian yang perlukan sign penyelia aku. Then, baru boleh balik :P

market

Aku bersyukur sangat sebab aku dapat tempat kerja yang dekat. Means dekat dengan KLCC. Sebab perjalanan aku jadi mudah - naik bas dari rumah abang, then naik LRT and berhenti kat stesen KLCC, pastu jalan kaki pi office ^_^
*Jadi, jgn pelik kalau aku cakap aku rindu KLCC. Mana taknye, hari2 lalu kat situ pergi-balik kerja selama 4 bulan. Kdg2 tu waktu lunch pi la beli makanan kat situ :L

Antara pengalaman yang paling tak boleh aku lupakan adalah masa penyelia aku pi holiday kat Korea selama seminggu! >.< Aku diberi kepercayaan untuk uruskan IPO baru yang bakal masuk dalam senarai Bursa Saham Malaysia. Walaupun bukanlah dari A-Z aku kena buat sendiri, tapi lebih kurang G-Z jugaklah yang aku kena buat. :~ Kena jawab soalan2 daripada klien pasal unit2 saham diorang and pasal bayaran pembelian saham tu semua, kena make sure semua dokumen yang diperlukan untuk perjanjian lengkap, dan segala yang berkaitanlah. Hari pertama tu memang beberapa kali jugaklah aku call akak kat HQ tanya apa yang patut. Hari kedua tu dah ok sikit dah. Sampai akak kat HQ pulak yang call aku, tanya ada masalah ke tak. Hihihi ;) Alhamdulillah, aku berjaya lalui tempoh mencabar tu. Dan walupun tengah bercuti, penyelia aku tetap guide aku untuk buat semua tu :) Terima kasih sangat2 kat akak berdua! :k
*Untuk makluman, aku kerja berdua je dengan akak supervisor aku tu. Dia remisier. Bila aku masuk praktikal kat situ, aku jadi pembantu dia la, pembantu remisier (perasan!). Sbb tu bila dia takde, aku yg kena buat sorang2.

Yang menariknya masa aku praktikal nie, buat pertama kalinya ada orang panggil aku dengan panggilan Siti. Hehehe :D Ada seorang brother (Indian) kat Capital Department nie panggil aku Siti. Mungkin sebab awal2 dulu aku kenalkan diri as Siti Aishah kan, so dia captured yang Siti jelah kot ;) Tiap kali dia call suruh ambil cheque, memang akan keluarlah nama Siti tu :) Pape pun, aku nak berterima kasih jugaklah kat brother tu and akak2 (2 Malay & 1 Chinese) kat Capital Department tu atas tunjuk ajar yang diberikan sepanjang aku praktikal kat situ.
*Knp diorg br4 je? Sebab kat department tu, dengan diorang br4 je yg selalu aku berurusan.

Eh2! Dah panjang jugak perkongsian aku nie. Rasanya cukuplah setakat tu je kan. Walaupun kerja yang aku lakukan hari2 hampir sama je sepanjang 4 bulan tu, tapi aku tetap bersyukur dan gembira  dengan ilmu dan pengalaman yang aku dapat. Saham - salah satu perkara yang aku tak minat, tapi akhirnya aku menimba pengalaman daripadanya dengan berpraktikal di broker saham.

Dan bercakap pasal saham, marilah kita sama2 menambah saham kita di akhirat dengan mempertingkatkan ibadah kita dalam bulan Ramadhan yang akan datang nie. Selamat menyambut bulan Ramadhan buat semua umat Islam di Malaysia. Ampun dan maaf atas salah silap ku. Semoga kita sama2 beroleh keberkatan dalam bulan Ramadhan yang mulia. Sekian, wassalam.


0 comments:

Post a Comment


Usagi Sailor Moon - Pen Handwriting