Saturday 12 November 2011

3 Tahun Berlalu

Assalamu'alaikum wbt...

16 Zulhijjah 1432H - Arinie genaplah tiga tahun mak pergi brtemu Kekasih yg dirindu. Dlm tiga tahun nie jgk, masih kuat ingatan dan rindu ku pada mak. Masih trbayang-bayang kelibat mak memasak, mngemas umah dan lain2 lg.

Aidilfitri 1429H (2008) - Syawal terakhir bersama mak

Terimbau kenangan sewaktu mak mula2 sakit dlu. Badan mak susut. Selera makan pun dah kurang sgt. Akibatnya, mak kna tahan kat wad. Selain tu, sekali dgn nk tggu kputusan ujian utk tau apa sbnrnya sakit mak.

Dlm tempoh tu jgk la aku jd pghuni x rasmi wad 20 HKL sbb jga n teman mak kat wad. 1st night kat wad tu aku mmg x dpt tido. Sekejap duduk, sekejap bangun, sekejap baring. Sampai naik letih kerusi rotan tu melayan kerenah aku. Last2, ada sorg nurse yg dtg tgk keadaan mak mlm tu offer aku tido kat mna2 katil yg kosong yg ada kat partition tu. Tp aku x tido pun kat situ. Setia kat kerusi rotan tu jelah.

mak di hari perkahwinan kak Jilah - 2007

16 Zulhijjah 1429H = 14 Disember 2008 (Ahad) - Kak Jilah dah bawa mak balik ke umah kak'A semalamnya dr Terengganu sbb hari Isnin mak ada appointment dgn doktor. Tghri tu kak'A call bgtau mak dah nmpk lain sgt dah. Bapak pun dah siap2 nk brtolak dr umah. Klu aku nak ikut, boleh je bapak singgah masa dlm perjalanan ke sna nnti. Tp aku tolak dgn alasan aku x nak trlepas utk taklimat isi borang upu esoknya.


Masa aku nk solat Asar ptg tu, kak Nina plk call bgtau bapak dah suruh anak2 brkumpul dah. Klu x kak Nina yg dtg jmput aku, kang Romzi yg akn dtg jmput aku nnti. Perasaan aku dah lain mcm wktu tu. Lps solat, aku mintak sorg drpd roommate aku teman jmp felo utk dptkn kebenaran blk. Kang Romzi smpi dah nk Maghrib wktu tu. Trase lama prjalanan ke KL kali nie. Kami smpi kat umah kak'A dlm pukul 9.30 mcm tu.


Tak sempat nak pndg kiri kanan, aku terus meluru masuk ke bilik kat mna mak dtempatkn. Sempat ku cium tangan bapak sblm akhirnya air mata mengalir laju membasahi pipi melihat keadaan mak yg dah x boleh nak wat pape waktu tu. Selain bapak, kang Iman di sisi mak tak jemu mengajar mak mgucapkn kalimah kesaksian 'La Illaha Illallah'...


Dan akhirnya, tepat jam 10.40 malam mak pergi buat selamanya. Sejam terakhir brsma mak yg ku rasakn sgt singkat. Tp sempat jgk ku gunakn masa trsebut utk brada dekat di sisi mak mggantikan posisi kang Iman. Hanya aku, bapak dan kak Nina yg betul2 brada di sisi mak pd saat trakhir nafasnya. Reaksi ku yg mmandang ke muka pintu bilik dgn wajah sayu dan sugul brjya memancing pandangan kang Awie yg kebetulan lalu dan brsedia utk masuk ke bilik tika itu.. ='(




Bapak nekad utk bawa blk jenazah mak mlm tu jgk. Suami kak'A, abg Rahim mgusahakn utk dapatkan van jenazah dari surau brdekatan. Tgh mlm tu, brmulalah prjalanan kami mmbawa pulang jenazah mak ke Kampung Jawa, Segamat. Perjalanan KL-Segamat yg biasanya mgambil masa antra 2 hgga 3 jam saja slalunya tlh memakan masa lbh dr 5 jam utk sampai.


Blm lama kami sampai di umah, berkumandanglah azan subuh mnandakn permulaan hari yg baru. Seusai solat Subuh, bapak dah sibuk memastikan sgla prkara brkaitan dgn pgurusan jenazah telah disiapkn. Bermula dr memandikan, mgkafankan, solat dan akhir skli, mgbumikn jenazah. Alhamdulillah, jenazah mak selamat dkebumikan tghri Isnin tu.


~...perginya seorang hamba Allah, seorang anak, seorang isteri, seorang ibu, juga seorang nenek...~
Al-Fatihah buat Allahyarhamah Hendon binti Mashud!



6 comments:

elya khadijah said...

semoga roh arwah ibu aishah berada ditempat org2 yg beriman..^_^

iShasha Aishah said...

amin! terima kasih nisa.. =)

... said...

bergenang air mata baca nih..
sha dah lalui ujian berat tu.. ima akan lalui jugak suatu hari nanti..
moga ima sekuat aishah.. insyaAllah.

iShasha Aishah said...

insyaAllah, pastinya ima akan lebih kuat drpd sha..

Far_east said...

Aku baru bace..sob3..
Sabar ye..Ko kuat..
Kekalkan senyuman selalu,arwah pasti gembira bila ko pun gembira skrg ne..

iShasha Aishah said...

thanks, faiz.. insyaAllah.. sbb aku ada kwn2 mcm ima, ko n lain2 yg slalu blh wat aku senyum n gmbra..

Post a Comment


Usagi Sailor Moon - Pen Handwriting